torsdag 2 december 2010

Lycka??

Att vara lycklig är en mental vana, en mental attityd, och om man inte lär sig det och tränar på det i nuet, får man aldrig uppleva det.

Om jag har en cykel, skulle jag vara lycklig. Om min familj var mer förstående, skulle jag vara lycklig. Om jag hade en snyggare frisyr...Om jag hade fler vänner...Om...Ibland låter man som en sprucken grammofonskiva, så säker är man på att om ens liv och villkor hade varit annorlunda, då hade man varit lycklig.
Det är en gammal beklaglig vana att alltid leta efter lyckan utanför sig själv. Man kan aldrig vara säker på att bli lycklig, om man tror att vissa villkor först måste uppfyllas. Men man kan alltid vara säker på att bli lycklig, om man bär lyckan med sig vart man än går. Förmågan att vara lycklig kan man träna upp, precis som att man kan träna sig i att spela piano eller att ta lyra. Man kan styra sina egna tankar. Man bestämmer själv om man vill att de ska vara glada och lyckliga.

Bär jag lyckan inom mig just nu??

Jag kan nog säga att jag är rätt bra på att känna mig lycklig där jag befinner mig just nu..Tack vare hjälp och erfarenhet har jag fått träna på min förmåga att känna lycka i dem mest jobbiga stunderna. Det är ett val man gör..och jag kan känna mig lycklig med det jag har och det jag har åstadkommit..Jag har rest och sett världen..och mer lär det bli..Jag har en fin lägenhet och inte bara ett jobb..utan ett kul jobb med underbara vänner, en härlig familj som jag under alla år aldrig har känt att jag skulle vilja byta bort hur jobbigt det än va...Jag har helt enkelt valt att vara lycklig..och det stämmer att det kan man faktiskt träna upp.

2 kommentarer:

  1. Kloka ord, som vanligt Elin. Kramar

    SvaraRadera
  2. Jepp. Du har så rätt Elin. Det är kul att träna..:-) kram

    SvaraRadera