fredag 15 oktober 2010

Gårdagen är aldrig bortkastad för den som bjuder på sig själv idag.

Vi går ofta och längtar tills imorgon. Vi blir uppspelta vid tanken på morgondagens match eller utflykt. Vi dagdrömmer om hur roligt vi ska få tillsammans med våra vänner och om vilka djur vi ska få se i djurparken.
Så kommer morgondagen och glädjen kanske försvinner, därför att våra vänner inte kan följa med på matchen, eller därför att utflykten är inställd på grund av dåligt väder. Då känner vi oss lurade och börjar ångra att vi gick miste om dagen före.
När vi märker att vi bara koncentrerar oss på morgondagen, ska vi stanna upp och se oss om. Om vi gör det, hör vi plötsligt att en av våra vänner berättar en rolig historia, eller ser vi att det flyger en fågel i skyn. Vi börjar helt enkelt att uppskatta ögonblickets fröjder.
När vi lever i nuet har vi inga förväntningar på morgondagen, och om vi inte har några förväntningar, kan vi inte bli besvikna, bara överraskade.

Vad är det som är härligt just i det här ögonblicket??

Just i detta ögonblicket så tycker jag det är härligt att jag har ett jobb med underbara kollegor och vänner, en härligt familj, egen lägenhet, jag lever och har hälsan helt enkelt. Inte att säga att jag inte har drömmar och tänker på framtiden och vad det ska bli av mig. Men jag har lärt mig att njuta av nuet och uppskatta det jag har just nu, det tycker jag att fler borde göra. Och just idag är det Fredag..min godisdag=)

2 kommentarer:

  1. Ta en dag i taget.. jag skrev sent i går kväll i ett annat sammanhang, just om detta, om att vi verkligen lärt oss att uppskatta och leva efter att just ta en dag i taget. Tänk att du är precis i samma tanke vid samma tid. Och för den skull precis som du säger ändå tänka på framtiden o ha framtidsplaner. Det ena utesluter ju inte det andra. Jag är glad för att du hittar dina dagsverser och lär efter dem. De hjälper också mig mycket. Tusen kramar

    SvaraRadera
  2. Jag älskar dina dag verser! Jag blir verkligen peppad varje gång jag läser dom!
    Jag är glad över min vackra dotter som somnade i min famn idag, att killarna kommer hit idag och att jag lever och har hälsan <3

    SvaraRadera