måndag 11 oktober 2010

Kärleken är så funtad, att om man ger bort den, har man mera kvar...

..En förutsättning för att man ska kunna ge bort är att någon tar emot. Många av oss har lärt att det inte är fint att ta emot, och därför förringar vi det beröm vi får av andra. "Jaså, den här gamla trasan, den har jag köpt på loppis för nästan ingenting." Om vi svarar på det viset på en komplimang, blir den som beundrade vårt utseende ledsen.
Om ingen vill ta emot, kan man inte heller ge bort något. Vi måste lära oss att ta emot på rätt sätt. Tillvaron blir inte fullständig utan människor som tar emot. När någon ger oss kärlek, beröm eller gåvor, ska vi visa vår uppskattning genom att säga tack, och vi ska inte fundera på om vi gjort oss förtjänta av det.

Kan jag ta emot det jag får i samma anda som man ger det till mig?

..Man är rätt snabb med att utfärda kritik till människor..men var inte rädda för att ge komplimanger! När vi var i USA var det hur många som helst, helt okända som kom fram och berömde mina tatueringar, Linneas blonda dreads..bara av ingen anledning..det tycker jag var rätt coolt, så borde det vara här med. En gång sa jag det till en tjej när jag stod i kassan, jag sa "vilken fin halsduk du har" hon blev jätteglad. Men det är lika viktigt att säga Tack för den som tar emot en komplimang..och inte bara avfärda den som struntprat.

2 kommentarer:

  1. Elin, jag tycker precis som du, du har så rätt!
    Jag brukar säga till folk att jag tycker om dem, att de är fina, att de har gjort något bra etc. det känns så bra inuti mig när jag gör det, så jag förstår precis det du skriver om.
    Och på tal om det; DU är en riktig fining Elin, många kramar från mig.

    SvaraRadera
  2. Javisst Ulrika, Elin är en klok tös. Jag gillar också att dela ut komplimanger för folk blir så glada av det. Vi möter många kunder när man står bakom kassan på caféet och ibland hittar man något att ge beröm om precis som Elin skriver, det kan vara en häftig plånbok eller ny frisyr, vad som helst. Alla blir alltid glada och oftast lite förlägna.. Men det känns riktigt bra. Intressant också om dina reflektioner om möten i USA, jag är också impad av den artighet jag mötte när jag var där. Man blir tilltalad Ma'm och Mr med en respekt i botten som jag gillade. Sen finns det en del annat jag inte gillar med USA.. men det är en annan historia. Kraaam

    SvaraRadera